Wah..tajuk kat atas tu..membayangkan aku seorang yang amat meminati sejarah..wahahahha...sememangnya aku pencinta sejarah..kalau tak..tak da lah aku dapat A+++++++ untuk sejarah...hahahha...(cett..menipu plak aku nih,hahahha ;p ....waktu mula exam dapat A++++ tapi bila dah dekat exam penting,aku mula gila meroyan..buku tebal-tebal..oooo...sakit kepala otak aku nak membaca buku tebal-tebal..kena plak fakta tuh..adoiii..memang berpinar je mata aku..so,aku terpaksa buat lakaran peta minda yang merapu kedana tuh untuk memudahkan keje aku untuk mengingat fakta!!!!!tapi result aku..dapat cemerlang ja..ceppp..tak pueh hati nih...camner lah aku leh dapat camtu..aku tekezottt gila bila tengok result macam tuh..tak percaya sebab waktu aku jawab exam..down amat..soalan ...fuh..tu dia aihh..tok aku pun belum tentu dapat jawab..hahahha ;p)
tapi,aku seorang insan yang bersyukur..bila tengok result aku macam tu,..air mata aku tak henti-henti sambil memanjatkan kesyukuran...walaupun masa aku jawab dulu,rasa down sangat sebab ntah apa yang tak kena,aku rasa macam nak failed ja paper tuh..huh..nasib baik..rezeki aku ada.. ;p
aku suka sejarah..paling aku suka tentang sejarah asia timur..wuhhhhhh...dashyat ooo sejarah asia timur...pernah baca tak??hahah..tak pernah,so..try lah pergi skodeng kat uncle google tu..belonggok..
tapi aku bukan nak cerita pasal sejarah asia timur..korang dah baca tajuk atas tu kan..so..haa...memang pun aku nak bagitau pasal sejarah Masjid Kerisek..di mana berlakunya konflik di situ..masa aku pergi ziarah saudara mara aku kat Thailand..aku dibawa mengelilingi Thailand dan kami singgah di masjid ni untuk menunaikan solat..waktu tu..aku tengok..fuh..besar sangat masjid ni..unik juga cara pembinaannya..masa tu..atok aku de bercerita.."Zhaf,kamu tau tak,ni la masjid yang berlaku pengeboman beramai-ramai dulu..masjid ni de sejarahnya yang tersendiri..unik..dulu,de 2 beradik..seorang Islam dan seorang lagi Buddha..kalau kamu perasaan..berhampiran dengan masjid ni..ada tokong Buddha...haa..tu dia tu..nampak tak? (sambil menunjuk ke arah tokong Buddha tu,aku pun tengok lah,ha..betul la..de tokong kat situ..sebelah je..cuma dipisahkan oleh busung besar(ke tembok??)..agaknye lah yang aku ingat..aku pun dah lupa..tapi memang ada benting yang memisahkan antara masjid dan tokong tu.huhuhu,kalau salah..tolong betulkan fakta aku cerita nih ;p)ok..lepastu atok aku pun duk bercerita la..aku dah tak ingat pe yang dia cerita..so,masa aku duk belek uncle google..tiba-tiba terasa macam nak tau pasal sejarah masjid nih..nampak menarik ja untuk diketahui..maybe de antara korang yang pernah tau pasal masjid atau sejarah masjid ni kan..aku nak share je tentang masjid ni..so,jom aku nak bagitahu mengenai penemuan aku pasal masjid nih..macam menarik je kan..cekodok jom... ;p
Kerisek atau masjid Krue Se kini terletak di Kampung No. 3, Tanyong luloh daerah kecil, daerah Muang, wilayah Patani, selatan Thailand, terletak 6kilometer ke selatan hadir hari Muang Patani atau bandar Patani. Masjid Kerisek telah didaftarkan sebagai arkeologi kekal pada 25 Februari, tahun 1935 oleh Jabatan Seni Thailand, mula diubahsuai pada tahun 1957, kedua diubahsuai pada tahun 1982 dan terakhir diubahsuai pada 1 Julai, 2004 selepas pembunuhan berdarah tambahan kehakiman 32 puak pemisah di masjid oleh tentera Thailand pada 28 Februari, 2004, masjid Keresik itu, menjadi antara tumpuan yang pertama dan utama perhatian daripada wartawan, ahli akademik,cendekiawan dan pencari fakta seluruh dunia mengenai isu asimilasi, amalan diskriminasi dan punca utama konflik tahan lama antara Melayu Islam Patani dan kerajaan Thailand.
Latar belakang
Masjid Kerisek adalah masjid yang pertama Kerajaan Pattani dan seluruh AsiaTenggara yang dibina dalam gaya Timur Tengah. Ia dipanggil 'Masjid Pintu Gerbang' dan kemudian ditukar kepada nama yang sama dengan lokasi. Ia berdiri di depan pintu pagar istana lama di sebelah barat.
Kerisek Masjid daripada Perjalanan Memoir di Antony Hippon dan Peter Floris1611
dalam Kubah gambar ini adalah dalam kerja pembinaan: lebih terperinci padaProf. Kronchai Hatta,
Masjid Kerisek dalam Sejarah Patani, bahasa Thai, ms 30-31, PSU
Dari tinggalan purba, ia mungkin telah dibina pada tahun 1514 semasa pemerintahan Sultan Ismail Shah dan siap pada zaman pemerintahan Sultan Muzzafar Shah. Terdapat beberapa kali pengubahsuaian dan pengubahsuaian terbesar adalah semasa pemerintahan Ratu Hijau (1584-1616), Pembina Cina(Lim Untuk Kiam) telah ditugaskan untuk membesarkan masjid dan menambahhiasan yang lebih dalam. Sebagai masjid diraja, ia telah dimusnahkan beberapa kali oleh peperangan (peperangan dengan kerajaan jiran seperti Palembang (Indonesia) dan Ayutthaya (Thailand)).
~Pemandangan dari hadapan masjid~Setiap selepas perang, pengubahsuaian mengambil diletakkan, malangnya ia tidak pernah selesai. Pada tahun 1786, Siam membuat serangan dan mengambil kawalan ke atas Patani. Perintah dari Siam raja guni tiap-tiap sesuatu di hadapan selepas menang perang telah dipenuhi oleh jeneral dan komander-komandernya. Perang Patani-Siam ini telah membawa ke Patani sebagai kerajaan bertamadun dan semakin berkembang maju. Kebanyakan daripada istana dan bangunan penting telah dimusnahkan dan dibakar ke tanah. Beberapa orang Sultan Patani kemudian (di bawah kekuasaan Siam) telah meletakkan usaha mereka untuk mewujudkan semula modal Patani lama, tetapi tidak pernah berjaya. Bandar baru Patani (bandar sekarang) telah didirikan pada tahun 1832 dan Masjid Kerisek telah ketinggalan sejak itu.
Cerita ciptaan
Apabila masa berlalu, kisah masjid Kerisek legenda telah diterima pakai oleh Cina atau memihak kepada Cina untuk mengapi sehingga keunggulan Cina dipercayai dan budaya ke atas kelemahan yang sedia ada tempatan Islam politik dan ekonomi Melayu, disasarkan Rikaz daya tarikan Patani masa lalu bersejarah diuruskan oleh Siam dan kemudian oleh dasar asimilasi politik dan budaya Thaiyang menjadi salah satu alat penyelesaian yang paling penting mekanikal untuk mencungkil konflik Patani atau pergolakan Patani dan pemberontakan abad panjang di Thailand selatan.
~New Lim Ko Niew Cemetary..dekat dengan tokong tu~"Kerana Lim Ko Niew sumpahan bahawa masjid Kerisek yang belum siap dibina" ini dicipta Lim Toh Kian dan Lim Ko Niew mitos oleh Cina dan agama Buddha Thailand selaras dengan kepercayaan mereka telah membawa sejarah masjid Kerisek tebaran jauh dan luas ke negara-negara asing kepada tujuan tarikan pelancong. Kempen ini telah berjaya dibuat oleh Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand yang kemudiannya menarik pelawat besar keturunan Cina dari Malaysia, Singapura dan Indonesia. Pelawat-pelawat datang dan melawat bukan melawat masjid tetapi tanah perkuburan Lim Ko Niew, 500 meter di sebelah barat masjid, lokasi baru kubur Lim Ko bukti Niew berjaya ditemui dan mampu untuk meyakinkan lebih ramai orang mempercayai mitos ini semi-agama.
Lokasi Asal
Tempat asal Lim Ko kubur dusta Niew kira-kira 1,5 Km. utara lokasi hari ini di Kampong Tanyong Luloh, lokasi kubur asal kira-kira 500 meter jarak dari pantai laut (selepas 100 tahun hakisan pantai). generasi baru Melayu terutamanya Cina, Thai dan Islam Patani tidak pernah dikenali tentang lokasi kubur asal dan cerita kebenaran Lim Ko Niew, mereka hanya percaya bahawa lokasi yang ada sekarang adalah tempat asalnya.
The Original Cemetary of Lim Ko Niew and chinese residence- Few people know The Inter-Faith SentimentBerapa banyak popular kuil baru Lim Ko Niew , lebih kecewa dan tidak selesa untuk Melayu Islam sentimen Patani, kerana bahawa kepercayaan mereka dan dipercayai yang secara tidak langsung diserang oleh mitos Cina dan beberapa kumpulan Melayu Islam Patani percaya bahawa agama mereka telah didera dan didiskriminasi oleh Lim Ko Niew sendiri, oleh itu ia adalah masa untuk membuat satu cabaran kepada kepercayaan yang baru dicipta, akhirnya pada tahun 1987 Melayu Islam Patani menganjurkan demonstrasi di masjid Kerisek meminta untuk dikembalikan smula bekas masjid , tempat yang digunakan untuk sembahyang sebagai tempat untuk pelancong, menghentikan mitos Dewi dicipta Lim Ko Niew dan mitos kempenyang dicipta oleh pihak berkuasa China dan Thailand, bercakap benar dan dirasionalkan mitos.Penunjuk perasaan yang bercakap tentang mitos yang zalim yang dicipta seterusnya memusnahkan hubungan baik antara kedua-dua kumpulan etnik dan pada akhir, demonstrasi hampir berpaling kepada keganasan apabila pegawai polis berpangkat tinggi cuba menyusup kepada orang ramai yang berdemonstrasi dan tiba-tiba yang dikenal pasti oleh penunjuk perasaan , beliau telah ditangkap dan dibawa di atas pentas dengan beberapa tempat pada badan yang cedera selepas mana pemimpin demonstrasi telah ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara di Bangkok. Demonstrasi ini berlangsung selama 3 tahun yang dipanggil oleh orang Melayu tempatan Islam sebagai "Kerisek demonstrasi" diketuai oleh Bormor Ding, seorang Melayu Muslim Patani, kerajaan Thailand bekas pegawai kesihatan.
28 April, 2004Masjid kerisek, sekali lagi menjadi perhatian apabila puak pemisah Islam melancarkan serangan yang dirancang dan hampir serentak semua serangan ke atas 11 lokasi kerajaan dan pusat pemeriksaan keselamatan di wilayah Patani, Yala dan Songkhla di Thailand selatan. Pada 28 April, 2004. Pihak berkuasa Thailand melaporkan bahawa 107 pemberontak dan lima anggota pasukan keselamatan telah terbunuh. 32 puak pemisah telah ditembak mati di masjid Krisek selepas 8 jam bertarung dengan polis yang berada dikeliling semua sisi masjid.Ini adalah pertempuran berdarah sejak gelombang yang baru puak pemisah telah lancarkan di rantau yang didominasi oleh Islam Thailand pada Januari 2004.Selepas peristiwa itu, pelancong tidak datang ke situ dari erti kata lain, kedua-dua tempat yang dikawal ketat oleh pegawai keselamatan Thailand di mana berlaku adegan menembak di dalam masjid itu telah disiasat oleh kumpulan hak asasi manusia yang disyorkan oleh kerajaan Thai yang di perintah untuk menjelaskan pelanggaran hak asasi manusia yang dilakukan oleh pegawai keselamatan Thai , akhirnya tiada seorang pegawai keselamatan Thai yang telah dihukum dan "masjid Kerisek sepenuhnya menjadi monumen konflik yang sebenar dan bukannya arkeologi kekal seperti yang difahami oleh ahli-ahli arkeologi"
The Dead in Kerisek MosqueSumber : Patani River
The Dead in Kerisek MosqueSumber : Patani River
No comments:
Post a Comment